spoon

Recent Recipes

kanak2 ribena!

6

Category :


haa hari ni aku nak cite sket pasal kanak2 ribena jepun..
sabtu lepas 3/7/2010,aku telah berpeluang untuk mendekati dak2 jepun yg berumur 7~11 tahun (dak2 sek rendah) coz aku kne bg presentation pasal malaysia kt dorg under international exchange student programme kosen aku..so tahun ni giliran aku ngan dak vietnam kne bg presentation kt budak2 ni tntang negara masing2..kitorg bebas nak buat pe..

so stelah aku bincang ngan dak vietnam ni,kitorang decide nak bagi briefing 10minit tentang negara memasing then kitorang akan men game ngan dorg..yela bile ade je program yg mcm ni,satu masalah utama adalah mengantuk or hilang tumpuan dek kerana presentation yg panjang lebar..disebabkan sblum ni kitrg da buat board pasal negara memasing,so kitrg amik jln mudah je..gune je board tu tuk kasi penerangan..

Sesampainye kt sne,smbil pegang board pasal mesia aku pun melangkah masuk ke dalam bilik tuh,ade la lbey kurang 10 org bdak2 da smpi..masuk2 je dorg trus dtg tngok board yg aku bwk smbil tunjuk orang utan dengan klcc..wah!terkejut aku..taw gak ea dak2 ni pasal Malaysia..untuk pengetahuan korg, dorg ni peramah taw..tnya mcm2 kt aku..tahap bahasa jepun dorg tuh da lbey dari aku..kadang2 aku pun xphm ape dorg ckp..aku men angguk je..name pun dak jepun kan,msti la terer bahasa jepun..so aku sket pun xrase down..


so bile tibe turn aku kasi briefing,aku pun ckp la pasal makanan,klcc pebagai sume..lbey kurang 15minit gak la aku ckp2..tyme sesi tnye2 soklan tu,hampir semua la berebut2 nak tnye soklan..aktif giler dak2 jepun ni..walawehhh..

seingat aku kt malaysia,even kt sek menengah pun,bile ade je program motivasi ke hape ke,msti sikit gile la org yg nak tnye soklan kt penceramah tu..kdg2 penceramah yg tanye soklan blk..klu ade pun msti dak2 yg masuk syarahan,pidato je yg akan tnye soklan..tul x??dak2 len sume diam je dgn harapan motivasi tu akan abes awal klu xde org tnye soklan..so lepas tu boleh la nak melepak ke,ngorat awek blik sekolah ke..hurmm..


Mcm2 soklan diajukan kt aku..kdg2 aku pun xtercapai akal gak nak jawab..ade sorg budak tu tnye keluasan mesia..aku pun dgn muke selamba tenang pun jawab la.."erm lebey kurang 500ribu kilometer persegi"pastu dak tu pun ckp "wah,lbey besar dari jepun"..aku pun senyum smbil angguk je..dlm hati da ckp'' haa,bagus..plz la percaya kt aku,aku xpenah menipu budak2!!'' wahaha

Pastu aku pun ajak dorg men game..game anak ayam dgn harimau..ingat tak game ni camne?ala dulu time kecik2,kite slalu men game ni..aku pun kasi la guide nak men camne kt dak2 ni..disebabkan dak2 ni active sgt,ade yg volunteer nak jadi harimau la,nak jd mak ayam la,nak jd yg paling last la..


ade yg dtg kt aku smbil tarik2 hujung baju,plz la kasi die peluang tuk jadi harimau..alolo chumelnye..eii gerammmmm!aummm~~
aku pun kasi la chance kt dorg tuk memenuhi impian masing2..mmg happening sgt2 tyme dorg main..so lepas main tu,dgn peluh2 suma aku pun suh dorg berhenti..pastu kitorg mkn ais same2 smbil borak2 pasal sek dorg..

haa ni la antara gmbr yg smpat aku snap..



fuhhh..lastly rase cam nak je spend time ngan dak2 ni tiap2 ari sbb dorg ni chumel..berat hati aku nak tinggalkan dorg..lagipun aku ni jenis suke kt budak2..anyway,ni pengalaman berharga aku kt sni..otsukare minna~~


p/s : hope to see u all again :))))

6 comments:

alolo..penyanyang nye abg roy

sarep dol n kanak2 ribena in the house~~haha

hakhak..pape jela korg neh..

nice story fren.
hmm...cant denied the fact that you're kid's lover...
btw, nice story. =)

best best..
semua nya chumel belaka

wahhh!!!!baru ku tahu..nice2~

Post a Comment